AR en VR in de aardrijkskundeles

Sommige van de links in dit bericht zijn ‘affiliate links’. Dit betekent dat als je op de link klikt en het artikel koopt, ik een partnercommissie ontvang, zonder extra kosten jou. Dit heeft geen invloed op mijn mening over de producten, die kies ik hoe dan ook met zorg uit. 


Augmented en virtual reality in de klas? Klink als een ‘ver van mijn bed show’, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Tegenwoordig komen er telkens meer simpele en leuke oplossingen om AR en VR te gebruiken in de aardrijkskundeles, gewoon met een smartphone.

VR maakt het mogelijk om vanuit de klas een locatie ergens op de wereld te bekijken. Zo kunnen plekken ‘bezocht’ worden die met een normale veldwerkles of excursie niet bereikbaar zijn. Door VR beleven de leerlingen de locatie alsof ze er (bijna) zelf staan. Met deze technologie kunnen ze locaties en geografische processen observeren en die kennis gebruiken in opdrachten.

matthew-kwong-425036-unsplash
Foto door Matthew Kwong op Unsplash

In plaats van het bekijken van een andere plek zoals bij VR, voegt AR juist informatie toe aan de daadwerkelijke locatie van de leerling. Zo kan er informatie gedeeld worden over specifieke objecten of kan er een object/persoon/proces in het beeld geplaatst worden. Zo wordt de omgeving van de leerling verrijkt. Een bekend voorbeeld van AR is de Pokémon GO app.

Door de komst van smartphones en goedkope VR technologieën is het nu erg gemakkelijk om dit toe te passen in de klas. Bijna elke leerling heeft tegenwoordig een smartphone en ook bijna elke smartphone is te gebruiken voor VR en AR. Ook is er voor een paar euro een VR bril te kopen, bijvoorbeeld van karton of wat steviger van plastic. Op deze manier is het erg laagdrempelig om VR in de klas te halen. Het is niet nodig om hele dure gadgets te kopen zoals de Oculus Rift of de HTC Vive.

Het is nog niet duidelijk of de opbrengsten van VR en AR in de klas ook daadwerkelijk positief zijn, het is nog niet mogelijk om op basis van onderzoek harde conclusies te trekken. Wel is het duidelijk dat VR en AR mogelijkheden bieden door nieuwe werelden te openen. Zoals elke tool moet dit natuurlijk wel op de juiste manier gebeuren, als onderdeel van het lesprogramma en met de goede begeleiding.

Om je op weg te helpen, deel ik in deze post een overzicht van plekken waar je AR en VR materiaal kan vinden.

Google heeft meerdere VR en AR toepassingen, voor het onderwijs zijn Google Expedities (Android/Apple) en Poly het beste te gebruiken. Google Expedities (VR en AR) is speciaal ontwikkeld om te gebruiken in een educatieve setting en heeft een grote database aan ‘virtuele schoolreisjes’. Met behulp van een smartphone of tablet ben jij als docent de ‘gids’ en neem je de leerlingen mee langs verschillende plekken. Met Poly (VR) is het daarnaast mogelijk om zelf een tour te maken. Dit kan je doen aan de hand van zelfgemaakte 360º beelden of met Google Street View beelden. 360º beelden kan je maken met een speciale 360 graden camera (nu sterk afgeprijsd!) of met de Google Street View app (Android/Apple) op je telefoon. Verder heeft Google ook een samenwerking opgezet met Tes.com om lesmateriaal met de VR beelden te ontwikkelen en zijn er op Youtube VR video’s te vinden (klik hier voor een selectie van video’s). Ook kan je op Youtube zelf zoeken, type een zoekwoord in en filter op 360º video’s, deze zijn met een VR bril te bekijken, maar ook zonder.

Een andere website waar veel VR lessen te vinden zijn is Nearpod. Deze bied lessen aan met daarbij informatie, opdrachten en VR beelden. Er zijn gratis en betaalde lessen.

Verder zijn er verschillende andere apps in de store te vinden, meestal zijn dit games maar er zitten ook apps tussen waarin je de wereld kan verkennen. Een interessante app is de WWF Free Rivers (Android/Apple), hierin kan geëxperimenteerd worden met de loop van een rivier en wat de invloed daarvan is op de rest van de omgeving.

Tijdens een excursie naar bijvoorbeeld de Alpen is de AR app Peaklens (Android) goed te gebruiken, daarmee wordt hoogte van de bergtoppen over het camerascherm neergelegd.

PeakLens – AFbeelding door: PeakLens

Een AR oplossing zonder smartphone is de AR Sandbox, wellicht bij sommige van jullie al bekend, deze heeft wel eens op de KNAG dag gestaan. Met de Sandbox kan je in het zand vormen maken, waarna een projector daaroverheen de hoogtelijnen projecteert. Neemt wat tijd in beslag om in elkaar te zetten, maar is erg hands-on in te zetten bij verschillende opdrachten. Meer informatie kan je op deze website vinden.

Als laatste vind ik het belangrijk om te noemen dat sommige mensen zich niet helemaal lekker kunnen voelen als ze een VR bril dragen. Hou er daarom rekening mee om niet te lang achter elkaar VR beelden te bekijken. Ik zou uitgaan van maximaal 10 minuten per les. Qua technologie is over het algemeen de smartphone van de leerling te gebruiken, hiervoor moet er wel toegang tot wifi zijn. Niet elke smartphone zal geschikt zijn, de oudere types hebben geen ondersteuning voor VR. Je zou er daarom voor kunnen kiezen om in kleinere groepjes te werken, in tweetallen of om als school speciaal hiervoor smartphones aan te schaffen. 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s