StoryMaps maken met leerlingen

De laatste tijd heb ik al veel StoryMaps (zeker al 60!) op mijn blog gedeeld. Hopelijk heb je daar al wat van bekeken en gebruikt in de klas 🙂 Zo ja, laat het me weten, ik ben benieuwd wat je ervaringen zijn! Een volgende stap kan zijn om zelf een StoryMap te maken om te gebruiken in je les, daar heb ik ook een aantal tips voor. Voor vandaag wil ik ingaan op hoe je leerlingen kan ondersteunen als ze zelf aan de slag gaan om een StoryMap te maken.

Een StoryMap maken is niet niks, over het algemeen zijn leerlingen snel met het oppakken van technologie en software, maar de juiste begeleiding is wel van belang. Daarom geef ik in dit artikel 7 tips voor het maken van een StoryMap met leerlingen.

1. Kennismaking met StoryMaps

Om zelf een StoryMap te maken is het goed als de leerlingen vooraf al kennis gemaakt hebben met StoryMaps, tijdens de les of als huiswerk. Dan weten ze wat het is, hoe het in elkaar zit en wat ze ermee kunnen. Dat maakt het makkelijker om daarna zelf ook iets te maken. Ook kennismaken met de ‘editor’ is goed, laat de leerlingen klassikaal al een keer zien hoe je een StoryMap maakt, waar zitten de knoppen en wat is belangrijk? Dit zorgt voor herkenning als ze zelf aan de slag gaan.

2. Licentie en toegang

Dit is een vereiste om vooraf te regelen, zorg ervoor dat alle leerlingen toegang hebben, via een gratis account of via het ArcGIS voor op School programma. Probeer het maken van een StoryMap ook uit met een leerlingenaccount, om te controleren of ze toegang hebben tot alle benodigde functionaliteiten.

3. Eigen kennis StoryMaps

Om leerlingen te kunnen begeleiden in het maken van een StoryMap is het belangrijk om zelf voldoende kennis te hebben van hoe het creëren van een StoryMap werkt en waar ze tegen aan kunnen lopen. Sommige leerlingen zullen heel zelfstandig te werk gaan en zoeken bijvoorbeeld informatie op Google en YouTube op, maar andere vinden het fijner om vragen te stellen. Mocht je niet genoeg kennis hebben van StoryMaps, probeer je er dan in te verdiepen of stuur mij een berichtje, ik kan een les verzorgen waarin ik tips en tricks met de leerlingen deel en daarna rondga om specifieke vragen over hun StoryMap te beantwoorden.

4. Opdracht

Voordat de leerlingen daadwerkelijk beginnen aan het maken van de StoryMap is het belangrijk dat ze weten wat het onderwerp is, wat het doel is van de StoryMap en wat de doelgroep is. Zo voorkom je dat ze lukraak wat kaarten en afbeeldingen uitzoeken en samen in een StoryMap zetten. Geef ze een duidelijke opdracht met wat de eisen zijn, als ze wat meer door hebben wat de mogelijkheden zijn, kan je de leerlingen in een latere opdracht wel meer vrijheid geven.

5. Kaarten

Het kan zijn dat je voor de opdracht al kaarten klaar hebt staan die de leerlingen kunnen gebruiken, maar je kan ze ook zelf op zoek laten gaan naar kaarten. Binnen ArcGIS Online is dit erg gemakkelijk, probeer wel zelf eerst uit of er wel een kaart is te vinden over het gewenste onderwerp. Ook is het goed te doen om leerlingen zelf te laten ‘tekenen’. Dit kan door middel van zogeheten kaartnotities. Ook deze kunnen aan een StoryMap worden toegevoegd.

6. Privacy en delen

Leer de leerlingen meteen aan dat er een verschil is tussen openbare, organisatie gedeelde en privĂ© StoryMaps. Openbare StoryMaps kunnen mensen van over de hele wereld bekijken, dus zet daar niet je huisadres in of persoonlijke foto’s in. Voor privĂ© of organisatie gedeelde StoryMaps kan dit wel, maar daar zouden binnen de school wel duidelijke afspraken over gemaakt worden, zodat privĂ© dingen niet plotseling openbaar worden gezet. Voor opdrachten kan het handig zijn om de StoryMap op ‘openbaar’ te zetten of met een specifieke ‘groep’ te delen, zodat klasgenoten, docenten en eventueel zelfs ouders gemakkelijk de creaties van de leerlingen kunnen bekijken. Zorg er dan natuurlijk wel voor dat alle informatie in de StoryMap gedeeld kan en mag worden 😉

7. Opslaan

Last but not least, opslaan! Laat de leerlingen tussendoor de kaarten en de StoryMap opslaan, dit gaat namelijk niet automatisch. Als je een handleiding schrijft voor de opdracht, of de opdracht geeft, vertel dit er dan alsjeblieft bij. Niets is zo zonde om al je werk kwijt te raken…

Zet je aan de hand hiervan de leerlingen aan het werk met een opdracht waarin ze een StoryMap moeten maken, laat het me weten! Ik ben benieuwd naar wat je ervan vind en wat de reacties van de leerlingen zijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s